Освещаване на Мешерето?!
На Неделя Кръстопоклонна в София се проведе национална конференция на Съвета на старейшините на ромското Мешере (сиреч ромския съд). На конференцията, състояла се в хотел Шератон, беше обявен изборът на бизнесмена Христо Младенов, за “приор” на Мешерето, съобщават българските медии.
“Приор”, разбира се, е древна ромска дума, която, заедно с белия плащ, жезъла и нагръдния кръст, е част от културната идентичност на ромите.
Фактът на нахлузването на прокурорски тоги от страна на група граждани от ромски произход без юридическо образование, разбира се, може да събуди доста смях и закачки по специализираните в закачките телевизионни предавания. Съставомерността на подобни перформанси е извън всякакво съмнение – дори само нелегитимната употреба на един от символите на държавната власт е достатъчен повод най-малкото за самосезиране на прокуратурата – както би трябвало тя да се самосезира, ако граждани без определено занятие и без отношение към съответните ведомства се шляят наоколо в полицейски или гвардейски униформи.
В случая с публичната изява на ромското Мешере имаме налице живописна комбинация от новоархонтска и малтийско-рицарска символика (тоест, кич), незаконна употреба на официално облекло от съдебната система (тоест, маскарад) и представяне на една конституционно недопустима конструкция (ромски съд) като нещо напълно нормално и дори живописно.
И докато се оказва възможно нарушение на Конституцията (и по-точно чл. 119 ал. 3) да бъде посрещнато с ръкопляскания и почерпка в Шератон (стига само преди да обявиш нарушението да изслушаш с ръка на сърцето химните на България и ЕС), по-голямо недоумение буди нещо друго, а именно следният параграф в новината:
“Конференцията продължи с полагане на клетва и водосвет в патриаршеската катедрала “Св. Александър Невски” (в-к Монитор); “По-късно Съветът на старейшините беше осветен в храм-паметника „Св. Александър Невски” (в-к Труд).
И понеже много мастило се изписа напоследък около “паравоенната казашка организация”, благословена от руския игумен Филип и бяха многократно цитирани български закони, които съществуването на подобна организация нарушавала, очевидно темата за църковната благословия спрямо една парасъдебна структура би била съвсем на място.
Който сее архонти, жъне мешерета
Важно е, струва ми се, Светият Синод незабавно да даде някаква интерпретация на публикациите за конференцията на Мешерето в българската преса, като по-специално отговори ясно на следните въпроси:
1. Вярно ли е, че на Неделя Кръстопоклонна в храм-паметника “Св. Александър Невски” са влезли група ромски граждани, облечени с прокурорски тоги, утвърдени за употреба в рамките на българската съдебна система, а един от тях – с бяла такава, с “верига с красив златен кръст” и жезъл (по информация от пресата)?
2. Вярно ли е, че за групата е бил проведен нарочен водосвет и ако да, какъв е бил поводът за водосвета, отразен в текста на съответните ектении?
3. Дадено ли е благословение за дейността на въпросната група ромски граждани чрез този водосвет и ако да, приема ли ръководството на БПЦ, под чиято пряка юрисдикция е най-големият български храм, съществуването на алтернативна (паралелна) съдебна структура в Република България?
(снимка: в-к Монитор)